Grillet flæskesteg med sprøde svær

Der er intet som en god flæskesteg med sprøde svær - specielt ikke til jul. Og brun sauce og kartofler hører sig jo også til. Jeg har i tidernes morgen, fået en opskrift fra en ven, med en interval grillet flæskesteg, som jeg gerne vil dele med alle jer, da jeg mener at alle fortjener en god flæskesteg her til jul.

Stegen skal tilberedes på kuglegrill eller en gasgrill med låg - så ud og find den frem, selvom det ikke længere er sommer J.
Hvis du bruger en kuglegrill, så skal du bruge den indirekte metode, hvor kullene ikke må være i midten af grillen. Hvorimod hvis du bruger en gasgrill, så skal der være slukket for den midterste varme hvis stegen ligger i en folie bakke, men hvis du bruger et ildfastfad, så skal den midterste varme være på lav styrke.

Du skal bruge
  • Ca. 250 g. flæskesteg pr. pers. (afhængig af hvor meget andet kød der er på julebordet)
  • 1 grøntsags bouillonterning
  • 2 gulerødder
  • 1 løg
  • Salt (rigeligt på svær siden - den eneste fejl man kan lave med salt, er hvis man glemmer at bruge det J)
  • Peber (efter smag og behag, og kun lidt på svær siden)
  • 5 laurbær blade
  • Eddike

Værd at vide
Stegen skal steges over 3 gange - altså 3 intervaller, på ca. 225 grader varm grill.

Stegetid - ca. 1 min. pr. 100 g. kød pr. interval.
  •  1-1,5 kg = ca. 12-15 min.
  • 2 kg = ca. 20 min.
  • 2,5 kg = ca. 25 min.
  • 3 kg = ca. 30 min.
MEN ved:
  • 4 kg = ca. 35 min.
  • 6 kg = 50 min.
Sådan gør du
Kom stegen med sværen nedad i et ildfastfad/folie bakke, med vand i, så hele sværen er dækket. Kom så salt og peber på bagsiden af stegen. Skær gulerødderne og løget ud, og kom ned i vandet i fadet til stegen sammen med bouillonterningen.

1. interval
Sæt stegen over på den varme grill i 25 min. Efterfølgende tages væden fra og stegen vendes med sværen opad, og skal nu hvile i 25 min. ved stuetemperatur. Imens stegen hviler, så pensles eddike på sværen, hvorefter strøs der med peber samt rigeligt med salt - her gnides saltet ned imellem sværene. Til sidst sættes laurbærbladene i, med ca. 8-10 mellemrum svær.

2. interval
Stegen sættes igen på den varme grill og tages af igen efter 25 min. Efterfølgende tages væden fra, og stegen hviler i 25 min. ved stuetemperatur.

3. interval
Ved sidste intervalstegning, steges den færdig, indtil den ønsket kernetemperatur opnås, og hviler 15 min. til den skæres ud med 2 svær pr. skive.

Det anbefales af stegen har en kernetemperatur på 68 grader når stegen tages af grillen. Hviletiden bagefter, gør nemlig at den stiger ca. 5 grader. Stegen virker mere lyserød end normalt, men bare rolig, det skyldes bl.a. grillrøgen, og gør den i stedet er rigtig saftig og lækker.

Vigtigt!
Når stegen skal hvile, så må den ikke dækkes over af noget som helst.

Tip!
Brug væden til en opbagt sovs, og tilføj meget gerne vand fra en kogt medister, hvis i også er i gang med at tilberede dette. Og så til sidst suppleres med lidt andebouillon terning/pulver. Det er også en rigtig god idé at få din butik eller slagter til at ridse sværen ordenligt - ellers kan du gøre det selv med en brødkniv.
Hvis du vil opbevare den grillede flæskesteg i køleskabet (hvis I skulle have lavet for meget), så overdæk stegen med smørrebrøds/bagepapir, samt et viskestykke ovenpå til sidst. Så forbliver sværen sprød, og resten kan nemt lunes igen.

Jeg håber I kan bruge opskriften til noget, det er i hvert fald en anderledes måde at lave en klassisk flæsesteg på.

Velbekomme..

Kærlig hilsen
Kokken

Ingen kommentarer:

Send en kommentar